Cunoașterea stimulează dezvoltarea personală
În economia actuală, cunoașterea este mai importantă ca niciodată, pentru că viteza cu care apar tehnologii noi și descoperiri sau inovații ne infulențează modul în care trăim și comunicăm sau socializăm, dar și economía în general.
O privire de andamblu către cele mai mari companii din lume, ne arată că acestea investesc foarte mult cunoștințe și inovații. Conform statisticilor prezentate de Insights.greyb.com, aflăm că:
- Apple are 95.500 de brevete, din care peste 81% sunt active;
- Google deține 117.979 brevete, din care peste 70% sunt active;
- Microsoft deține 107.170 brevete, din care peste 65% sunt active.
Raportul World Intellectual Property Indicators pentru 2023 ne arată că numărul de brevete acordate în fiecare an a crescut din 2012 cu o rată medie anuală de 5,66%. Doar pentru a vă face o idee despre amploare, notăm că în 2022 au existat 3,46 milioane de cereri de înregistrare brevete, din care 1,8 milioane de brevete au fost acordate în întreaga lume.
Ritmul rapid al inovațiilor se traduce prin necesitatea unei forțe de muncă adaptabile, cu o capacitate mare de recalificare și de dobândire a unor abilități noi, pentru a ține pasul cu inovațiile din orice domeniu de activitate sau industrie.
În consecință, companiile trebuie să investească în cunoștințe, pentru că această creștere accelerată este strâns corelată cu capacitatea lor de a susține o cultură de achiziție și diseminare a cunoștințelor. Acest lucru presupune implementarea unor politici care să îi ajute pe angajați să învețe continuu și să se adapteze la tendințele din industrie.
Raportul Upkilling for Shared Prosperity din 2021, realizat de Forumul Economic Mondial (World Economic Forum) și PwC (PricewaterhouseCoopers) notează că:
Investițiile la scară largă în perfecţionare și calificare au potențialul de a crește PIB-ul cu 6,5 USD trilioane până în 2030.
Învățarea continuă este esențială
Având în vedere importanța tot mai mare a cunoștințelor, în special în sectorul tehnologiei, profesioniștii trebuie să aibă ca prioritate Lifelong Learning, învățarea continua, pentru a rămâne relevanți pentru angajator.
Studiul „The Influence of Information Communication Technology Development on Income Inequality” (Influența dezvoltării tehnologiei informației și comunicațiilor asupra inegalității veniturilor), publicat în 2020, a arătat că lipsa accesului la informație este strâns legată de distribuția venitului.
Companiile din întreaga lume confirm constatările raportate în studii precum cel menționat mai sus. În 2023, World Economic Forum a publicat „Future of Jobs Report” (raportul privind viitorul locurilor de muncă), ce a colectat date de la „803 companii care angajează în mod cumulat peste 11,3 milioane de lucrători, din 27 de industrii și 45 de economii din toate regiunile lumii”.
Raportul precizează că este de așteptat ca piața muncii să crească în următorii cinci ani, dar 23% din volumul locurile de muncă vor dispărea, din cauza inovațiilor în domeniul tehnologiei. Efectul inovațiilor în tehnologie este complex, cu multe implicații.
Companiile care au participat la „Future of Jobs Report” spun că 60% dintre lucrători trebuie să fie instruiți până în 2027, iar alfabetizarea tehnologică este clasată ca a treia abilitate ca importanță și cu cea mai rapidă creștere.
A ține pasul cu evoluțiile tehnologice și a dobândi cunoștințe de specialitate necesită implicare atât din partea angajatorilor, cât și a angajaților.
Studiul “Deliberate Practice and Acquisition of Expert Performance” publicat de K. Anders Ericsson ne arată că oamenii tind să își îmbunătățească o abilitate necesară până la nivelul în care pot să o folosească în mod automat și cu efort minim.
Cu toate acestea, pentru a depăși acest nivel și a deveni experți într-un anumit domeniu, exercițiile și antrenamentele special concepute sunt importante și necesare. Așadar, sunt necesare programe speciale, care se concentrează pe dezvoltarea cunoștințelor și abilităților.
Investește în programul de învățare potrivit
Am vazut deja cu toții, că nu este o sarcină ușoară să fim permanent la curent cu noutățile în tehnologie. Suntem în mod constant inundați cu informații din diverse canale, iar volumul de informații pare să fie tot mai mare în fiecare an.
Potrivit U.S. National Science Foundation, 3,3 milioane de articole de știință și inginerie au fost publicate la nivel mondial în 2022. Fluxul de informații din afara lumii academice este și mai mare, ajungând atât de departe, încât a permis ascensiunea modelelor de afaceri care oferă servicii și platforme de rezumare și agregare a informațiilor. Astfel de platforme sunt Blinklist, care oferă rezumate audio ale cărților, și Ground News, care oferă un agregator de știri.
Așadar, soluția este să folosim conținut agregat și concentrat, dar și programe de învățare și dezvoltare continuă, special concepute pentru obiectivele actuale de învățare. Vorbim de un mod de diferit de învățarea punctuală, care înseamnă dobândirea de informații izolate și care poate genera probleme atunci când sunt aplícate aceste cunoștințe punctuale, pentru că nu oferă o viziune de ansamblu asupra unui domeniu.
Alege mentorul potrivit de la care înveți!
La fel de importantă este și alegerea suportului de curs, a materialului folosit pentru învățare, care trebuie să fie corelat cu tehnologiile, practicile si nevoile actuale în domeniul pe care îl studiem.
Cunoștințele pe care le dobândim în urma studiului, capătă valoare doar atunci când sunt transformate în abilități. În caz contrar, cunoștințele scoase din context și care nu mai sunt de actualitate, au drept consecință timp pierdut și pierderi financiare.
Trebuie să mai notăm aici și că diferiți oameni au modalități sau obiceiuri diferite de învățare, dar și ritmuri diferite. Articolul “Achievement may be rooted in teacher expectations” publicat în 2020, arată că una dintre provocările principale cu care se confruntă profesorii sau mentorii este nevoia de a răspunde unor ritmuri de învățare diferite și de a reduce în același timp decalajul performanțelor la care ajung cursanții lor.
Așadar, un profesor, un formator sau un mentor bun face mai mult decât să transfere informații. Un mentor bun va căuta întotdeauna modalități prin care să dezvolte capacitatea cursanților de a acumula cunoștințe și de a aplica aceste cunoștințe.
O altă parte a rolului unui mentor bun este să ofere cursanților exemple și contexte din viața reală sau apropiate de viața reală, pentru ca studenții să deprindă aplicarea cunoștințelor dobândite.
Lifelong Learning sau învățarea continuă - beneficii
Lifelong learning – învățarea continuă este, de asemenea, un aspect important al vieții personale și al comunității din care facem parte. Studiul “Lifelong learning; why do we need it?” (De ce avem nevoie de învățarea continuă?) din 2012, ne arată că persoanele care explorează domenii noi și învață pe tot parcursul vieții sunt mai încrezătoare, mai deschise la schimbare și au mintea antrenată.
Programele de învățare dezvoltate de Școala informală de IT
Școala informală de IT recunoaște importanța învățării continue la nivel individual, dar și pentru companii și economie în general. Din acest motiv, Școala informală de IT dezvoltă programe de învățare acreditate, care se adresează nevoilor angajaţilor și ale angajatorilor.
Cursurile conduse de experți sunt bine structurate și concepute pentru cursanți din toate mediile, oferind un parcurs de învățare progresivă, de la cunoștințe de bază în IT la domenii specializate, cum sunt project management, leadership și AI.
Despre autor
Viorel Bota, mentor Școala informală de IT
Cu peste 17 ani de experiență în industria IT, am ocupat o varietate de roluri, inclusiv inginer de testare, manager de teste, team leader, software developer, software architect, trainer și mentor. Pasiunea mea pentru a învăța și a împărtăși cunoștințele mele m-a determinat să-mi extind cariera către educație.
Am avut privilegiul de a preda la Universitatea Sapientia și ULBS, unde am împărtășit aspiranților profesioniști în IT, experiența mea în communication protocols și software design.
Din 2019, sunt mentor dedicat la Scoala informală de IT, unde predau cursuri menite să-i ajute pe cursanți să-și dezvolte cariera în IT. Rolul meu implică îndrumarea și împărtășirea cunoștințelor practice, promovarea unui mediu de învățare foarte bun.
Angajamentul meu față de educație se extinde și la generația tânără. Îmi ofer timpul voluntar la cluburi de codificare precum Little Dragnos Coder Dojo și Caragiale Coding Club, inspirând copiii să exploreze lumea interesantă a programării și a electronicii.