Despre SEO Tradițional și SEO Modern, câteva repere

În mod evident, trebuie să începem studiul nostru despre SEO Tradițional și SEO Modern, cu o definiție simplă pentru SEO.

Ce înseamnă SEO și când a apărut?

SEO, în varianta completă, Search Engine Optimization, înseamnă „optimizare pentru motoarele de căutare”.

Prin SEO întreprindem un proces de îmbunătățire a unui website, cu scopul de a crește vizibilitatea paginilor în motoarele de căutare – Google, Microsoft Bing etc.

Pe măsură ce reușim să creștem vizibilitatea paginilor, să le aducem în primele rezultate ale căutărilor în motoarele de căutare, cresc și șansele ca utilizatorii să ajungă la site-ul nostru. Scopul optimizării pentru motoarele de căutare – scopul SEO – este să atragă în site vizitatori care vor deveni clienți.

Despre SEO și diferite tehnici de optimizare a site-urilor vorbim de prin 1998. Prima utilizare înregistrată a acronimului „SEO” datează din 1997, iar despre diverse modalităti (la acea vreme nu prea puteam să le numim “strategii”) de a aduce paginile unui website cât mai în față la căutare, am început să vorbim când Google a brevetat primul algoritm de ranking.

Cum am început să facem SEO. De la primul algoritm de ranking, la Google Mobile și AI (artificial intelligence)

Din 1998 până în 2024, Google a experimentat multe feluri de algoritmi și update-uri care au schimbat în tot acest timp lista legendară de 200 de factori de ranking și au modelat felul în care facem SEO.

Primul algoritm de ranking Google se numește PageRank (PR) și determină importanța unei pagini web, în comparație cu alte pagini similare. Brevetul pentru PageRank a fost depus în septembrie 1998 și a devenit cel dintâi algoritm utilizat de Google pentru ranking.

În 2024 vorbim despre SGE – Search-Generative Experience, un algoritm pe care îl pregătește Google și care folosește inteligența artificială (AI) pentru a oferi utilizatorilor răspunsuri rapide și cât mai precise, la căutările efectuate.

Ca să înțelegem mai bine aceste schimbări ale principiilor de funcționare Google și cum să ne adaptăm în timp real strategiile SEO, am împărțit această perioadă în 2 etape mari, astfel:

SEO Tradițional începe în 1998, la apariția primilor algoritmi Google, factori de ranking și tehnici de optimizare și durează până în 2015, când începem să vorbim de AI și Mobile.
Despre SEO Modern vorbim din 2015 până în prezent și ne referim la algoritmii pentru telefoanele mobile și primii algoritmi Google bazați pe inteligență artificială, generatoarele de conținut (ChatGPT).

SEO Tradițional: concepte, termeni și elemente de optimizare

Pentru strategiile tradiționale SEO, am luat în considerare perioada 1998 – 2015, în care s-au consacrat concepte, termeni și elemente de optimizare de care specialiștii țin cont și astăzi.

Cele mai simple concepte folosite de la început, pentru funcționarea motorului de căutare și pe care le folosim și astăzi în strategiile SEO sunt: domeniul web și URL-urile; cuvintele cheie; conținutul paginii web (text, imagini, video), backlinkurile.

Strategiile de cuvinte cheie constau într-o listă de căutări scurte și destul de generale, pe care le integram în componentele SEO ale site-ului: în domeniul web și URL-uri; în Meta Keywords; Meta Title; Meta Description; în titlurile paragrafelor de text (H1…. H6), în textul ancoră pentru link-urile interne și externe, în denumirile pozelor și în tag-urile HTML pentru linkuri si imagini (link title attribute; ALT image).

Ce s-a întâmplat cu acești factori de ranking de-a lungul timpului?

Meta keywords: este un tag HTML integrat în codul unei pagini web în prima parte (în head) și are drept conținut o înșiruire de cuvinte cheie reprezentative pentru conținutul text al paginii. Acest tag a fost eliminat complet din lista de factori de ranking Google în 2009.

Meta Title și Meta Description: cele două elemente HTML, Meta Title și Meta Description, au fost de la început importante pentru optimizarea unei pagini web. Și în prezent sunt luate în calcul pentru ranking-ul unei pagini web, dar criteriile sunt mai complexe acum.

Google ne recomandă să folosim aceste elemente – Meta Description și Meta Title – cu scopul de prezenta foarte clar și scurt care este conținutul, mesajul paginii web.

Calitatea conținutului: Google devine mai atent la calitatea conținutului pe care îl indexează și lansează în 2011 un algoritm care să facă o selecție a conținutului publicat în paginile site-urilor. Ca urmare, algoritmul Google Panda vine să penalizeze și să elimine din indexul motorului de căutare:

  • conținutul de tip spam: guest posts și comentarii ne-naturale pe bloguri și forumuri;
  • paginile web cu un conţinut de slabă calitate, irelevant sau copiat / duplicat;
  • conţinutului supra-optimizat prin repetarea forţată a aceleiaşi expresii cheie (keywords stuffing).

Long-tail keywords & strategii SEO mai complexe: Google continuă să dezvolte algoritmi care să înțeleagă și să răspundă corect la căutările pe expresii medii și lungi (long-tail searches) ale utilizatorilor. Prin “long-tail” înțelegem căutările pe bază de expresii mai lungi, mai specifice, și care așteaptă un răspuns la fel de precis.

Pentru un ranking bun, pe lângă optimizarea paginilor din site și din blog pe expresii-cheie lungi sunt necesare și alte strategii și campanii de marketing, ce țin de construirea unui brand, backlink-uri, popularitate / aprecieri pe rețele de socializare, review-uri etc.

Strategiile de Link Building: în SEO, scopul principal al strategiilor de Link Building este să creștem rankingul unei pagini web, prin intermediul unor linkuri externe de calitate. Volumul și calitatea linkurilor care trimit către o pagină web au fost în Top 3 factori de ranking până prin 2021-2022, conform declarațiilor inginerilor Google.

Tehnicile de optimizare off-page s-au schimbat după lansarea algoritmului Google Penguin (2012); acesta analizează cantitatea, calitatea și relevanța site-urilor care trimit link-uri: ce tipuri de site-uri trimit link-uri către site-ul nostru; textele ancoră; volumul de backlink-uri și profilul domeniilor web etc.

SEO MODERN. Mobile SEO și algoritmi Google bazați pe inteligență artificială

Mobile SEO, optimizarea pentru dispozitivele mobile inteligente, urmărește adaptarea tehnicilor și strategiilor SEO despre care am vorbit deja, la cerințele sau comportamentul utilizatorilor care folosesc telefonul mobil ca să găsească rapid o informație, să facă o comandă etc.

Ce abordăm diferit în optimizarea SEO pentru mobil: designului site-ului, strategia de keywords, structura conținutului, modul de navigare în site pe telefonul mobil și aspectele ce țin de SEO tehnic.

Inteligența Artificială (AI): Google a început să folosească inteligența artificială (AI) și să o integreze în algoritmii de indexare și ranking încă de prin 2015. De atunci vorbim despre algoritmi precum RankBrain (2015), BERT (2019), Passages Indexing și SpamBrain (2021) sau despre SGE, un algoritm la care Google încă mai lucrează.

Fiecare dintre acești algoritmi are un rol bine definit, dar toate au câteva atribute comune:

  • să învețe comportamentul utilizatorilor umani, cum îşi formulează căutările, ce tipuri de site-uri preferă şi accesează mai des etc.;
  • să înțeleagă relevanța conținutului din paginile site-urilor, pentru diferite intenții de căutare ale utilizatorilor (de informare, comerciale, tranzacționale etc.);
  • să înțeleagă sensul cuvintelor, cu toate nuanțele contextului, să înțeleagă limbajul conversațional;
  • să returneze răspunsuri relevante la căutările scrise și la căutările vocale.

Am ajuns cu povestea în zilele noastre, la controversatul ChatGPT. Primim frecvent întrebări precum:

Răspunsul, ca de obicei, este simplu și scurt: "Depinde!"

SEO Tradițional și Modern… și mai e ceva. SEO Tehnic

Cele două etape sau feluri de strategii despre care am vorbit, SEO Tradițional și Modern, au și o parte tehnică. Ne referim la SEO Tehnic, iar aici avem pe lista de lucru:

  • funcționarea corectă și optimă a unui website pe dispozitive desktop și mobile;
  • indexarea corectă în baza de date a motoarelor de căutare;
  • structura de navigare și funcționalitățile de interacțiune ale utilizatorilor cu site-ul;
  • sistemul de date structurate integrat în website, configurarea serverului și multe altele.

Studiul complet despre evoluția tehnicilor de optimizare a unui website și ce înseamnă SEO Tradițional și Modern, îl găsiți în blogul Bookisite.ro! Dacă aveți întrebări sau completări, vă așteptăm la cursurile de SEO organizate de Școala informală de IT:

CONCLUZIE

De ce este important acest parcurs prin etapele de creștere ale mtorului de căutare Google? Ca să înțelegem că toate schimbările mari pe care le-a făcut Google, schimbând astfel regulile jocului și strategiile SEO, s-au făcut în timp, în decursul unor ani. De asemenea, înțelegem că inteligența artificială nu a apărut odată cu ChatGPT. Google folosește AI pentru algoritmii săi încă de prin 2015.