„Recompensa cea mai mare pentru mine aceasta este: să știu că am contribuit la schimbarea unor vieți”. De vorbă cu Filip, mentor Java Development

„Recompensa cea mai mare pentru mine aceasta este: să știu că am contribuit la schimbarea unor vieți”. De vorbă cu Filip, mentor Java Development

„Recompensa cea mai mare pentru mine aceasta este: să știu că am contribuit la schimbarea unor vieți”. De vorbă cu Filip, mentor Java Development

Ce înseamnă pentru un mentor să vadă că propriii lui discipoli îi devin colegi? Ne spune Filip Fiat, mentor la Școala informală de IT, developer cu o vastă experiență în industrie și cel ce aduce zilnic în sălile de curs pasiunea sa autentică pentru tehnologie. Nu întâmplător, Filip crede cu tărie că fără pasiune nu poți face IT, că relația mentor-mentee este una de parteneriat și că cei care reușesc vin la Școala informală de IT pentru că nu știu cum, dar știu unde își doresc să ajungă. Rezultatele cursanților săi îl împlinesc cu adevărat.

Despre profesionalism, experiență, apartenența la valoare și seriozitate, carismă și modul interactiv propriu de predare, am putea spune multe, dar îi dăm cuvântul direct lui Filip, într-un interviu care scoate la lumină toate aceste calități ale sale. Să-l ascultăm!

~ Interviu scris de Simona Gouraud și Paula Mitran ~

 

„Le-am spus colegilor mei, cu mândrie, că a fost cursantul meu

 

1. Te pregătești să mentorezi cea de-a 8-a generație de cursanți care învață Java la Școala informală de IT. Povestește-ne despre cum ai întâlnit tu pasiunea pentru acest limbaj de programare.

Am absolvit Facultatea de Matematică și Facultatea de Informatică. Eram în anul III la Informatică, atunci când am avut ocazia să fac un internship la o companie în IT. Abia acolo a fost contextul în care m-am întâlnit, pentru prima oară, cu programarea în Java. Dar și cu adevărata muncă în echipă. Și tot atunci am început să înțeleg că proiectele în IT nu te înving prin dificultatea lor, ci prin lipsa de cooperare a celor implicați.

În facultate primești „a flavour” din toate, dar tendința actuală în IT este T shape programming-ul: să fii bun în mai multe arii, dar să ai expertiză, profunzime a cunoașterii într-un anume domeniu. Atunci când dai de ceva care îți place cu adevărat, e important să începi să studiezi. Pasiunea te va susține. Motivația banilor nu va fi niciodată suficientă, indiferent de domeniul ales. În IT însă, fără pasiune nu vei putea rezista. E o bucurie să știi că poți să creezi tu ceva, cum e în IT, dar bazându-te întotdeauna pe o echipă (ajuți și ceri ajutor). Echipele coagulează în jurul celor care cooperează, respingându-i pe cei individualiști.

 

2. Cum ai explica unui începător rolul de mentor la Școala informală de IT?

Școala informală de IT îți pune la dispoziție contextul potrivit, pentru tine, ca începător, să înveți de la zero un limbaj de programare. Da, orice persoană, cu suficientă îndârjire, poate învăța și online orice disciplină. Însă aici intervine nevoia unui mentor. Un mentor de la Școala informală de IT este un ghid, are suficientă experiență practică în domeniu și cunoaște și alte tehnologii față de cea studiată la clasă. Cu alte cuvinte, un astfel de om are contact cu o lume mai largă decât bula în care te afli tu în acel moment.

Folosesc o metaforă: programarea e ca o bilă mare de bowling, fără găuri. Mentorul te ajută să găsești mânerele, adică să începi demersul tău de învățare. Cu o condiție: să vrei să înveți și să depui un efort suplimentar care să sprijine activitatea din sala de curs. Aici intervine pasiunea și importanța ei: dacă nu îți place domeniu, nu exersezi și în afara orelor de curs și nu ești implicat, nu vei progresa.

 

3. Care e cea mai mare satisfacție pe care tu o ai, ca mentor?

Recompensa cea mai mare pentru mine aceasta este: să știu că am contribuit la schimbarea unor vieți. M-am întâlnit cu Bogdan (Pașca) la maratonul firmelor și le-am spus colegilor mei, cu mândrie, că a fost cursantul meu și că acum ne este coleg de breaslă. Mă bucur nespus atunci când foștii mei cursanți se angajează în domeniu. Cei interesați pot să afle povestea lui Bogdan, care a fost psiholog până la absolvirea Școlii informale de IT, a lui Dragoș, actor care a devenit Java Developer sau a lui Marius, care a reușit să se reprofileze, de la agricultură la IT. Acești oameni au știut unde vor să ajungă și sunt un exemplu ilustrativ pentru pasiune dovedită.

 

 

<<„Plătesc, deci mă aștept ca cineva să mă învețe, fără ca eu să depun efort”>>

 

4. Cum ar trebui un cursant să se pregătească pentru a avea rezultate?

Fiecare cursant ar trebui să devină un partener al mentorului în formarea sa. Numai atunci când te documentezi, vei ști să pui întrebările potrivite mentorului tău, cele care te vor ajuta să progresezi. Le recomand cursanților mei să citească materialele în avans, să vină pregătiți în sala de curs, să își facă temele și să aloce pentru asta timpul necesar acasă. Și da, să fie activi pe grupul de WhatsApp, acolo unde sunt și colegi care oferă răspunsuri. La Școala informală de IT, scopul final nu este diploma, ci experiența de învățare. „Plătesc, deci mă aștept ca cineva să mă învețe, fără ca eu să depun efort”, nu corespunde realității și nici filosofiei acestei școli.

Cursanții trebuie să aibă un țel în minte, să își dorească să devină cât mai buni în acest nou domeniu pentru ei și să fie dispuși să muncească din greu pentru a-și îndeplini visul.

 

5. De ce să învățăm JAVA?

Piața este în mare căutare de programatori, și nu numai de cei cunoscători ai limbajului Java. La programul educațional pe care îl mentorez învățăm să folosim Java ca pe un tool, pentru a deveni programatori. Noțiunile sunt aceleași, indiferent de limbajul de programare. Diferă vocabularul și sintaxa, dacă ar fi să fac o paralelă cu învățarea mai multor limbi străine. Ceea ce facem noi la cursuri este să-i învățăm pe oameni acel mindset care îi va ajuta să traducă un proiect/un produs într-un software.

 

6. Povestește-ne pe scurt despre planurile tale de viitor, în rolul de mentor.

Pe viitor, mi-ar plăcea să pun bazele unui curs de Entreprise Patterns. Ar fi, practic, o platformă pe care am integra mai multe sisteme, un produs pe care l-am putea propune unor companii și la care să lucreze cursanți ai școlii, alături de profesioniști cu mai multă experiență în IT.  Și un al doilea proiect în care îmi doresc să mă implic este dezvoltarea unui curs de IT pentru liceeni, un produs nou al Școlii informale de IT din Timișoara.

 

7. Să încheiem acest interviu cu un motto, ai unul preferat?

Am două călăuze în viață: (1) Gândește înainte să vorbești și (2) Folosește-ți mintea să întrebi, nu lua niciodată de bun un răspuns. Caută!

 

Tehnologia e și pasiunea ta? 

Învață mai mult despre ceea ce te pasionează